Розробки уроків

Тема: Зоряне сяйво країн Європи

Мета : поглибити та систематизувати знання учнів про мистецтво  країн                    Євросоюзу; вчити сприймати музику різних народів;
         розвивати творчі здібності учнів;
         виховувати почуття прекрасного,  почуття гордості за свою країну –        Україну;   формувати національну свідомість, відчуття належності до      рідної землі, народу.
Епіграф:  “ Народ такий, яка його мистецтво”.
                                                        / Гарун Агауарський /
Вступне слово вчителя. Сьогодні ми з вами будемо подорожувати по країнах Європейського союзу, дізнаємося багато цікавого про його мистецькі  надбання.
Кожна країна розвивається своїм шляхом, віками формуються її культура, мова, менталітет. Ми повинні своїми моральними цінностями та надбаннями помножувати їх та розвивати, але щоб упевненими кроками йти вперед, ми також повинні цікавитися культурою та мистецтвом інших країн.
«Моя любов до Вітчизни не примушує мене заплющувати очі на досягнення іноземців. Навпаки, чим більше я люблю Вітчизну, тим більше намагаюсь збагатити мою країну скарбами, здобутими не з її надр..». Так сказав Вольтер.
А наш Т. Г. Шевченко научав:
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Щоб рухатись уперед, потрібно не лише любити Батьківщину, а й знати та поважати своїх сусідів. Ми живемо в унісон з Європою, мислимо по-європейськи, у нас спільні ідеали.
Свій урок ми почнемо граціозним і величавим танцем на європейських балах - «Віденський вальс»
Перегляд відео  «Віденський вальс»
-Чи сподобалася вам музика цього вальсу?
-Які почуття викликав цей музичний твір у вас?
Загадки  в цифрах. Розгадай! Цифри, пов’язані з ЄС. 
Ø 9 травня 1950 р. (день народження ЄС)
Ø 27
 (кількість країн ЄС)
Ø 12
 (кількість зірочок на прапорі ЄС)
Ø 17
 (кількість країн, в яких грошова одиниця – євро)
Ø 9 (гімн ЄС – 9-та симфонія Бетховена «Ода радості»)
Ведуча:
 Єднає нас, людей, планета,
Яка у Всесвіті одна,
І той, хто близько чи далеко,
Тобі мов брат або сестра.
Нам разом на землі цій жити,
Любить і мріять, будувать, творить,
Щоб зберегти її, ми мусим щось робити,
Ми мусим діяти – не тільки говорити.
Що можу я? Один – мізерно мало,
Так разом – сила чимала.
Від кожного залежить, щоб не стала
Вже завтра іншою земля.
Куточків різних на землі багато
Європа серед них – найкраща над усім,
Бо саме тут нас народила мати!
Європа – наш великий спільний дім!
Вчитель. А зараз ми надамо слово представникам  країн. Учні обєдналися в групи, кожна група презентує одну з країн ЄС.
1-ша група - Поляки
Польща – країна в центральній Європі, одна з великих європейських держав. Столиця Польщі – Варшава – місто традицій і сучасності. Польща багата пам’ятниками архітектури, національними стравами, культурою, музикою, художньою керамікою, тканинами та склом. Усі пам’ятають польське прислів’я: «Пийте, їжте й ослабте свій пасок». Поляки – гостинні люди і пригощають усіх, «чим хата багата»
Перегляд  відео «Соколи»
-Чим схоже музичне мистецтво Польщі та України?
-Чи хотіли б ви цю пісню перекласти на українську мову та виконати?
2-га група-Угорці
Є на світі країна
Живописна, музична,
Там Бетховен і Шуберт,
Гейде, Брамс симпатичний.
Іштман винайшов машину,
А Уріні – сірники,
Оскард Ашбот – вертоліт,
А Флоріан – футболіст,
Кальман Імре – композитор,
Картес Імре – літератор.
Це – Угорщина, країна,
Де людей таких багато.
Там столиця – Будапешт,
Де музеї та палаци,
Де краса не знає меж
В королівських у палатах,
Де чудові краєвиди
І природний диво грай,
Де рибацький бастіон є,
То – чудовий, милий край!
Слухання І.Кальман. Фрагмент оперети «Принцеса  цирку»
-      Назвіть імена славетних українських співаків, виконавців провідних ролей в оперетах І. Кальмана
3-тя група-Греки
Вас вітає сонячна Греція. Країна, у якій «є все». Країна з багатою історичною спадщиною з виключно природною красою. Столиця цієї держави названа на честь грецької богині Афіни.
Загадкові гори, прекрасні острови, золотий пісок, чисте, блакитне море та найдавніші пам’ятки цивілізації роблять цю країну ідеальним місцем для подорожей, відпочинку та розваг. Скуштуйте наші сири, вина, дари моря. Спробуйте разом з нами пожити по-грецьки: багато спати, їсти, пити каву, милуючись морем. Відвідайте наші історичні пам’ятки.
Виконується танок «Сиртакі»
-Чи можна назвати цей танок парним?
-Який характер цього танцю?
4-та група - Італійці

На світі є країн багато,
Та хочемо ми розказати
Вам про Італію – країну,
Лише у цій країні, в Римі,
Є папа для усіх народів.
Тут проживають сеньйорити і сеньйори.
Південний чобіток Європи,
Там Аппенинські гори,
Середземне, Іонічне море .
Сардинія, Сицилія – острови,
Річки там – Тибр, Арно і По – чудової краси.
При красі такій природи
Живе чудовий там народ.
Красивий, сильний і співучий,
Талановитий незвичайно.
Великі Страдиварі і Гварнері –
Їх скрипки виконані у дивній манері.
Відомі всім Джордано Бруно
І суд над Галілео Галілеєм,
І досліди із тиском Торрічеллі,
Дивують світ картини Рафаеля, Ботічеллі.
Мікеланджело, Да Вінчі, Амматі і Челіні,
Гра Софі Лорен і фільми Федеріко Феліні.
Лоретті голос золотий…
Здається, це земля впливає
Так благодатно на людей.
А як вони будують  добре:
Колізей і Тріумфальна арка,
В Мілані – опера Ла-Скала,
У Пізі – падаюча башта,
У Римі – Пантеон.
Усе в Італії прекрасно,
Вона – країна-чемпіон!
Виконується пісня «Санта Лючія».
-Про що ця пісня? Чи можна цей твір виконати хором?
5-та група-Французи
О, Франція! Європи серце!
Ти матінка крави й вина!
І завдяки твоїм старанням
Любов у серці ожива…
Тебе обіймають Середземне море
І Атлантичний океан,
А Альпи й Піренейські гори
Навколо тебе створюють паркан.
Річки твої : Лаура, Сена, Рона,
Життя несуть на Єлисейські поля,
Ла-Манш протока й Па-Де-Кале
Єднають Францію й Британські береги.
Налічує історія твоя чимало років –
Від мушкетерів, королів та світських дам,
Що залишили нам у спадок Лувр,
Версаль, Пале-рояль і Нотр-Дам.
Сини твої прославили країну :
Ампер, Декард, Вієт і П’єр Ферма.
Подарували світу щастя не одну хвилину
Бальзак, Гюго, Мольєр і Олександр Дюма.
Твої традиції підтримали нащадки :
За тебе воював Наполеон,
Зідан у спорті, Джо Дасен – в естраді,
В кіно прославився Ален Делон.
Перлиною твоєю ж завжди буде
Те місто, що Парижем зветься і здавна,
Де тріумфальна Арка, Ейфелева вежа
Кохання, моди і краси сповна…
Республіка свободна , сильна, вільна –
Багато в ній талантів та ідей,
У світі Франція єдина
У неповторності своїй.
Демонстрація моди  по-французьки
-Які елементи одягу чоловічого та жіночого запозичили ми  у французів?
6-та група-Англійці
 Вівсянка, пудинг, ланч і чай, футбол, Шекспір, Ньютон, «Бітли», Леді Ді – це все про країну непорушних традицій і сучасних поглядів на життя. Англія відрізняється неймовірною терпимістю до всього нового та трепетним відношенням до всього раніше
завойованого. Можна багато говорити про всі переваги, але кожний знайде для себе те, до чого лежить душа… Адже Англія – це держава яка може зацікавити та полонити будь-кого.
Романтики із задоволенням відвідають середньовічні фортеці, замки та палаци, любителі таїнств і загадок можуть доторкнутися до найвищої споруди на землі та підзарядитися космічною енергією, географи гідно оцінять природні багатства країни, ну а історики будуть раді знайомству з місциною, де відбувалася промислова революція. Лондон, Манчестер, Лідс, Бірмінгем, Темза, Британський музей, Свято квітів, Букінгемський палац – це все Англія.
Виконується пісня «My Bonny to me».«Yesterday»
-Чому цей тір часто виконують українці?
Вчитель. А зараз  пропоную  вікторину «Що ми знаємо про Євросоюз»
  • Яку країну називають батьківщиною Діда Мороза? (Лапландію.)
  • Автомобіль, на емблемі якого зображений лев. (Пежо.)
  • У якій країні встановлено світовий рекорд швидкості потяга?(Франції.)
  • Яка держава є світовим лідером виноробства? (Італія.)
  • Яка країна є резиденцією Папи Римського? (Ватикан.)
  • Яка країна є батьківщиною письменників Вільяма Шекспіра, Чарльза Діккенса, Роберта Бернса? (Велика Британія.)
  • Які країни з’єднують тунель через протоку Ла-Манш? (Великобританію та Францію.)
  • Національний поет, який жив у першій половині XIX ст. й активно виступав за незалежність Польщі. (Адам Міцкевич.)
  • Скільки золотих зірок на прапорі Європи? (12.)
  • Який музичний твір став Гімном Європи? (“Ода радості” з 9-ї симфонії Л. Бетховена.)
  • Яка європейська країна славиться виробництвом годинників? (Швейцарія.)
  • У басейні якої річки розташовані Румунія, Україна, Болгарія, Угорщина? (Дунаю.)
  • У якій центральноєвропейській країні найбільша українська діаспора? (Польщі.)
  • Унікальний природний заповідник, розташований на вододілі Західного Бугу, Німану і Прип’яті називається…(Біловезька Пуща.)
             В Європейськім Союзі – могутні країни,
І бажає вступити в Союз Україна.
Ми – держава незламних людей,
            Маємо безліч пропозицій, цікавих ідей. 
Сміливо дивімось у майбуття,
Цікаве й щасливе творімо життя.

Учасники груп виконують пісню «Як у нас на Україні!».


Тема:  Пісня- душа українського народу
Мета: поглибити  і розширити знання учнів про українські пісні та її виконавців, знайти історію створення пісні та її авторів в Інтернет ресурсах;
розвивати вміння учнів виконувати пісні, працювати  над характером вивчених творів,розрізняти на слух засоби музичної виразності ,вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів, порівнювати вокальні та інструментальні твори;
виховувати любов і пошану до української пісні , рідної землі ,батьків, виховувати почуття прекрасного.
Завдання уроку:
1. Довести, що пісня-це душа українського народу.
2.На прикладах українських вивчених пісень показати сольне, дует,                   ансамблеве та хорове виконання.
3.Проаналізувати та визначити елементи музичної мови в творах М.Мозгового «Зачаровані слова» та В.Івасюка «Водограй».
Тип уроку: урок-концерт
Обладнання: музичний інструмент, програвач, портрети Н.Матвієнко, Ю.Рибчинського, В.Івасюка, М.Мозгового., С.Ротару
Музичний матеріал до уроку:
·       Ю.Рожков «Музика»
·       В. Івасюк «Водограй»
·        М. Мозговий «Зачаровані слова»
·       М.Мозговий « Мій рідний край»
·       Николо Петраш, сл. Юрий Рибчинського  «Моя Україна»
·       Українська народна пісня «Чом ти не прийшов»
                                               Хід уроку.
І. Музичне привітання «Добрий день!»
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
1.Бесіда про пісню
Вчитель.            
                             «Покажіть мені народ ,у якого було б більше пісень.
                                       Наша Україна дзвенить піснями…»
                                                                                              М.Гоголь
 Вчитель. Сьогодні ми поговоримо про її величність – Пісню. Відомий югославський учений А. Люкшич зазначав, що українська поезія найбагатша і найкрасивіша у Європі. А якщо до такої поезії додати музику, то народжується пісня, яка дзвенить , зачаровує, бентежить.  Бо українська пісня – це душа народу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
-         Що таке пісня?
Крилаті вислови про пісню:
А пісня — це душа. З усіх потреб потреба. Лиш пісня в серці ширить межі неба. На крилах сонце сяйво їй лиша. Чим глибша пісня, тим ясніш душа.

І. Драч



Народна пісня — духовне обличчя нації.
А. Міцкевич


Пісня — це коли душа сповідається.

Г. Тютюнник


Українська пісня — це бездонна душа українського народу, це його слава.

О. Довженко



Наша Батьківщина благає допомоги красномовства, бо так багато її преславних подвигів поминається глибокою мовчанкою.

Феофан Прокопович
Українська пісня — це геніальна поетична біографія українського народу.О. Довженко
…Народні пісні для України — все: і поезія, й історія, і батьківська могила. Пісні ці — народний літопис, живий яскравий, сповнений барв, істини, який розкриває все життя народу. М. Гоголь
Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води — моя Україна. В. Сосюра
Вчитель: Всі пісні можна розділити на народні та композиторські (авторські). Яка пісня є композиторською, а яка народною?
Пісні – це душа цілого народу, бо в них співається про те, чим він живе в певний історичний період. Пісні кожного народу мають і спільні риси, і відмінності, залежно від того, які події траплялися з ним. По всій землі люди завжди співали про народження та смерть, любов та зраду, побут та працю, рідну землю, військову славу та ганьбу.


2.Розспівування класу.

А.Звукоряд
Б. Клас виконує пісню «Музика» муз. Ю.Рожкова
В. «Веселкова пісня» муз. О.Янушкевич
3.Вокально-хорова робота.
Вчитель: Кожна пісня-це поетичний і музичний шедевр, що виховував цілі покоління,формував естетичний смак. На піснях ми вчимося, на піснях світ пізнає нас. Нікого не залишає байдужим золотий голос України, її душа-Ніна Матвієнко. Здається цій тендітній жінці Бог дав голос, який не залишає нікого байдужим, якщо почув її хоч 1раз. Співачка     з  1985 року народна артистка України. Народилася в селі Неділище на Житомирщині. Була солісткою українського народного хору ім.. Г.Вірьовки. В репертуарі цієї співачки  є пісня «Сіла птаха» .
А «Сіла птаха» виконує солістка  Колесник Софія.
Вчитель: Українська пісня багата і різноманітна
Б Дует Надольна А. та Требесов В. виконають українську народну пісню  «Чом ти не прийшов»
 Вчитель: Талановиті  українські  композитори та поети писали про Україну і для України. Серед них – Ігор Поклад, Ігор Шамо, Олександр Білаш, Платон Майборода, Володимир Івасюк, Ігор Білозір, Микола Мозговий.

Українські поети Михайло Ткач, Дмитро Павличко, Андрій Малишко, Юрій Рибчинський.

 Випереджувальне завдання. Розповідь учня( Савченко Богдан) повідомлення  про Ю.Рибчинського
Український поет, драматург, сценарист, заслужений діяч мистецтв України, один із основоположників сучасної української естрадної пісні (сам поет називає себе "дитям Перемоги"). 1971 р. на Буковині поет познайомився з Володею Івасюком (обидва прагнули піднести українську естрадну пісню на якісно новий рівень, відступивши від панівних слізливості, сентиментальності й вузько сільської психології, але залишаючись у річищі кращих зразків народної пісні). Разом вони написали дві пісні "Кленовий вогонь" та "У долі своя весна". Юрій Рибчинський присвятив Івасюку кілька віршів - "Минає день, минає ніч" (разом з Миколою Мозговим), "Скрипка грає" (з Ігорем Покладом), реквієм "Пісня пам'яті" (з Геннадієм Татарченком). А на концерті до 55-ти річчя Івасюка поет прочитав свій вірш "Я — велетень з блакитними очима".
Юрій Рибчинський ніколи не почувається самотнім, навіть тоді, коли залишається наодинці із самим собою, не буває самотнім, не ревнує, не заздрить... У коханні і продюсуванні завжди керується англійським принципом: якщо птах подобається тобі і ти хочеш знати, чи він твій, не закривай дверцята клітки. Полетить і не повернеться – це не твій птах, а повернеться – твій.
В Ансамбль дівчат виконує пісню «Моя Україна»
4. Слухання музики В. Івасюк «Водограй»; М. Мозговий «Зачаровані слова»
  Вчитель: Серед плеяди українських авторів одне із почесних місць належить композитору, основоположнику української естради Володимиру Івасюку. В далекі 70-ті роки, коли партія комуністів примушувала писати лише пісні про партію та комсомол в ефір ввірвалася мелодійна українська пісня «Червона Рута». Її підхопила відразу вся країна й понеслась вона у далекій світовий простір і до цього часу залишається візитною карткою України. Феноменальний успіх «Червоної Рути» продовжила пісня «Водограй», яка стала переможцем фестивалю пісня року 1972.
А.Музичне сприймання. В.Івасюк «Водограй»
- Чи сподобалася ця пісня?
-  Який характер цієї пісні?
-  За таблицею визначте засоби музичної виразності (Додаток1)
Завдання. Визначити муз. інструменти в пісні «Водограй».
 Юрій Рибчинський присвятив Івасюку кілька віршів - "Минає день, минає ніч" (разом з Миколою Мозговим),
А.Випереджувальне завдання. Розповідь Єфименко Софії про Миколу Мозгового.
Народний артист України Микола Мозговий (01.09.47) розпочинав кар'єру естрадного співака в Івано-Франківському ВІА "Беркут", в 1977 році був запрошений до Київського мюзик-холу. Двічі, в 1979 та 81 роках, він займав друге місце на конкурсі виконавців пісень соцкраїн в Ялті. Та слава до нього прийшла спочатку як до композитора - в 1979 році Софія Ротару заспівала його "Рідний край". Мозговий переходить до Укрконцерту, і з того часу виконує тільки власні пісні: "Моя перша любов", "Горянка", "Вперше", "Минає день", "Зачаровані слова", "Дві качелі  В 1991 році Мозговий припиняє концертну діяльність і віддає перевагу своєму новому хоббі - бізнесові: він керує фондом ім. В. Івасюка, влаштовує пісенні фестивалі ("Море друзів" в Ялті та ім. В. Івасюка в Чернівцях), у нього власна студія звукозапису, що згодом переросла в Державний театр пісні. На сцені його шлях продовжила донька Олена Мозгова , для якої він писав по одній пісні за рік ("Білі лілеї", "Ти згадай", "Матіола", і т. д.) Згодом Олена полишила співочу кар'єру і в кінці 1996 року стала особистим директором і режисером Олександра Пономарьова.
Б. Слухання М.Мозгового «Зачаровані слова».
В.Визначити засоби музичної виразності в творі «Зачаровані слова»
- Що спільного в творах В.Івасюка та М.Мозгового? (Композитори жили та працювали в один час, схожа тематика, характер, призначення музичних творів тощо)
ІУ.Підсумок уроку.
-  Чому вважають пісню-душею українського народу?
-  Імена яких українських авторів та виконавців ви запам’ятали?
-  Назвіть музичні твори В.Івасюка. М.Мозгового.
Вчитель: Хіба можна знищити народ, який має такий міцний стержень як пісню. Вона передається нам на генетичному рівні і поряд завжди, супроводжуючи від народження до тризни.
Ми звикли, що символами українського народу є дім, поле, храм. Але душею українського народу залишається пісня - диво, дивне.
Хочеться вірити, що народ, який піднімається з колін історії, встане на повний зріст, розправить свої крила і залунає наша українська пісня і попливе її дзвін далеко, далеко над землею.
Клас виконує  фінальну пісню М.Мозгового «Мій рідний край»
Тема. Музично - сценічне мистецтво.  Література в балеті.
 С. Прокофєв «Па-де-шаль», «Аморозо» з балету «Попелюшка»
(слухання);О.Янушкевич «Веселкова пісня» (розучування).

Мета. Поглибити уявлення учнів про взаємозв'язок лі­тератури та музики, познайомити з поняттям «балет», роль лібрето в музичному мистецтві. Розширити знання учнів про творчість С. Прокоф'єва. Розвивати аналітичні, слухові, виконавські навички учнів.
 Виховувати мораль­ні якості  особистості,   інтерес до класичної музики (балету) та казки.

Музичний та літературний матеріал: С. Прокоф'єв. «Па-де-шаль», «Аморозо» з балету «Попелюшка» (слухання);); О. Янушкевич. «Веселкова пісня» (розучування); Ш. Перро. «По­пелюшка».

Тип уроку: урок нових знань
Обладнання:, магнітофон, ілюстрації, портрет ком­позитора  С. Прокоф'єва, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап уроку.
1. Вхід учнів до кабінету під звучання хору «Звідки при­ємний та ніжний той дзвін» В. А. Моцарта.
2.Музичне привітання.
 Станьте, діти, усміхніться,
І до сонця потягніться,
До сусіда поверніться,
Один одному всміхніться,
Гостей наших привітаймо,
І урок наш починаймо!
          Ми Вам раді, люди добрі,
           І  вітаєм щиро Вас,
           Всіх  запрошуєм   ласкаво
            На  урок   у 5-й  клас!
 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Запитання до учнів.
  Яка музика вас зустрічала?
  Які почуття вона у вас викликала?
  До якого музичного твору «привела»?
  Яку роль відіграє література в опері?
 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Оголошую  тему та мету уроку.
Учитель. Послухайте невеличкий уривок.
...Все одразу стихло. Скрипки замовкли, і музиканти, і гості мимоволі задивилися на незнайому красуню, яка приїхала на бал пізніше за всіх. Принц посадив свою гостю на найпочесніше міс­це і, коли заграла музика, підійшов до неї та запросив до танцю. Дівчина танцювала так легко й плавно, що всі замилувалися нею.
...Вона забула про все на світі, навіть про те, що має вчасно по­вернутися додому, і схаменулася лише тоді, коли годинник про­бив північ. Дівчина схопилася й побігла швидше за лань. Принц кинувся за нею, але її — наче й не було. Лише на сходинках зали­шився маленький кришталевий черевичок...
(За Ш. Перро )
Завдання та запитання учням.
    Який чудовий світ розкриває цей уривок? (Світ казки.)
  З якої казки цей уривок? (Із казки «Попелюшка».)

Показ дитячих малюнків до казки
  Який вид музично-сценічного мистецтва відповідає фрагменту  казки взнаєте, розгадав  (музичне лото)

1. Ритм- рівномірне чергування довгих та коротких долей
2.Танець- «Українець і іспанець любить веселий і ритмічний…»
3.Мелодія- «В музиці цариця я, звуть мене …»
4. Пантоміма- «Гра в мовчанку…»
5.Балерина- «Я маленька дівчинка, завжди німа, завжди жива, і скаже більше пантоміма, ніж я сама.»
Зявляється нове слово БАЛЕТ.
Балет-музично-драматичний твір сценічної дії, зміст якого передається за допомогою хореографії (танцю).
У ньому  музика, танець, міміка відіграють роль слова, розкривають характер і стосунки дійових осіб.
Як же створюють балет? Що лежить  в основі балету?
В основу балету, як і опери, покладений літературний текст (казка Ш.Перро) - лібрето. (Показую схему на дошці).
ІУ. Слухання «Па-де-шаль» та «Аморозо» з балету С. Прокоф'єва «Попелюшка»
1.Відомості про композитора. ( портрет на дошці)
Учитель. Відомий дитячий композитор Сергій Прокоф'єв написав балет «Попелюшка»,  народився в українському селі Сонцівка на Донеччині. З раннього дитинства музика оточувала його в рідній домівці — мати майбутнього композитора чудово грала на фортепіано. Сергійко заслуховувався прекрасними творами композиторів, намагався імпровізувати на фортепіано й уже з п'яти років почав створювати власні музичні твори. Свої перш дитячі опери «Велетень» та «На пустельних островах» він написав на власні лібрето.
Велику увагу композитор приділяв створенню музики для ді­тей. Ви вже чули її раніше. Згадайте його відомий «Марш» із «Ди­тячого альбому», симфонічну казку «Петрик і вовк», пісню «Ба­зіка» тощо. У багатьох творах Сергія Прокоф'єва ми зустрічаємо казкових або реальних героїв, які «прийшли» з літературних сю­жетів. Музика Сергія Прокоф'єва втілює гармонійне, радісне від­чуття життєвої краси та енергії.
2. Слухання музики.
Послухаймо, як музика двох контрастних за звучанням фраг­ментів «Па-де-шаль» («Танець із шаллю») та «Аморозо» («Закоханість») розповідає нам про події відомого казкового сю­жету.
 На дошці малюнок .Прослухаймо „Па-де-шаль” (танок із шаллю) – першу сцену з балету «Попелюшка». Дія відбувається в будинку батька Попелюшки. Сестри вишивають шаль, мачуха спостерігає за ними. Раптом сестри починають сваритися. Сварка завершується падінням дівчат.
3. Запитання до дітей
-Яка музика в цьому  творі?(злобна, різка, колюча, неприємна)
Інтонація: різкі, відривчасті звуки розкривають крик, сварку дівчат.
Темп: швидкий, ритм- гострий, тривалості- короткі, динаміка-FF, голосно
Які інструменти грають? (симфонічний оркестр)
На дошці  малюнок.Прослухаймо фрагмент „Аморозо” із балету „Попелюшка”. Солов’їна ніч. Попелюшка і Принц знайшли один одного. Серед пахощів квітів вони йдуть до великого, світлого і радісного щастя взаємного кохання.
Аналіз прослуханого твору
Фрагмент «Аморозо» підкреслює закоханість Попелюшки,ніжної, хрупкої дівчини, яка мріяла танцювати на балу.  Це передається   пластичними рухами . Вона все втратила, і залишилось у неї радість  і доброта.
  Поміркуйте, що спільного та відмінного між двома танцями? Контраст двох коротких творів.
  Чи створив би композитор С. Прокоф'єв балет, якби не було казки, її літературного варіанта?
  Що приваблювало композитора в цій казці? (Сергія Прокоф'єва в сюжеті казки про Попелюшку найбільше приваблювала мрія про щастя, що перемагає всілякі перепони й розквіт: світлим почуттям любові.)
Основна думка балету – перемога добра над злом. С. Прокоф’єв  втілює , що треба вірити і боротися.
Висновок.
Добро і хоробрість,любов та відвагу
Усе це дає нам життєву наснагу.
Музика в казці усім допоможе
І будь-яке зло назавжди переможе!
Ще раз повертаюсь до схеми. ЛІТЕРАТУРНИЙ ТВІР – ЛІБРЕТО –БАЛЕТ
Фізкультхвилинка.
У. Розучування пісні композитора О. Янушкевич «Веселкова пісня».
1.Розспівування класу. Вправи на дикцію, інтонацію, динаміку.
2. «СІМ НОТ».
3.Робота над піснею.
Учитель. Композитор Ольга Янушкевич з міста Немирова, що на Віниччині, разом із талановитою поетесою Марією Ясаковою створила багато гарних та різноманітних пісень для дітей і до­рослих. «Веселкова...»— одна з них.       
Слухання пісні  у виконанні вчителя.
Запитання до учнів.
  Яке враження справила на вас пісня?
  Про що вона розповідає?
  Який характер пісні?                 
Розучування пісні з опорою на нотний запис.
При розучуванні пісні потрібно звернути увагу учнів на необ­хідність ритмічного рисунка музичних фраз, мотивів, танцювальність заспіву.
Затакт - вступ на слабку долю
При розучуванні приспіву звертаю увагу учнів на про­тяжність, мелодійність (цьому сприяє наявність тріолей, чверток тривалості на початку приспіву) та на легкість, танцювальність (цьому сприяє наявність восьмих нот у кінці приспіву).
Точному інтонуванню пісні сприятиме спів окремих місць піс­ні нотами. Особливої уваги потребує виконання двох тактів при­співу на словах «Пісня злітає у світ широкий». Слід добиватись легкості, «польотності», уникати форсованого звучання.
4.Складання кольорової веселки.
Як в музичному мистецтві 7нот, так і в образотворчому теж 7кольорів, завдання-треба створити за допомогою кольорових нот музичну веселку.
  Барвиста веселка палає над світом,
Дарує проміння дорослим і дітям.
І музика, наче дуга веселкова,
Дарує тобі різнобарв’я казкове.
Прислухайся: вміють ті звуки барвисті
 Горіти …червоним…….., як мак, в полі чистім
Світити ……оранжевим…….полумям  сонця,
 Постукати  ……зеленим…….. листком у віконце,
В ……зелене…….  Вбрання  одягнутися в квітні
І сніг розтопити  в струмочки …блакитні…………,
Голубити  хвилі у  …синьому…………….. морі,
Вночі  колихать …фіолетові……………. зорі.
Палітру живих кольорових  мелодій,
скарби почуттів, думи різних народів
Своїм слухачам  даруватиме вічно
Незгасна  барвиста  веселка  музична!
Кольори: фіолетовий,  червоний, оранжевий, блакитний, синій, жовтий, зелений,
УІ. Підсумок уроку.
Запитання до учнів.
  Які музичні твори прозвучали на уроці?
Як взаємодіють у цих творах музика й література?
  Які спільні та відмінні риси мають опера та балет? ( В опері-грають та співають, а в балеті-грають та танцюють).
  Для яких жанрів необхідне лібрето?

 Метод «Мікрофон» «Що сподобалось на уроці?
УІІ. Домашнє завдання.
Намалювати кольорову фантазію до» Веселкової пісні». Вихід з класу під цю пісню. 
Тема:  Я  і  мистецтво.
Мета:  поєднати  музику  з  живописом;  закріпити  виконання  вивчених 
музичних  творів;  удосконалити  техніку  роботи  аквареллю;
розширити  знання  і  навички  гри  на  музичних  інструментах;
розвивати  вокально- хорові  здібності; дихання,інтонацію;асоціативне 
мислення,  уяву;
виховувати  почуття  прекрасного,  «відчуте»  мистецтво.
Обладнання:  музичні   інструменти:  фортепіано,  акордеон,  скрипка,
                   флейта,  труба, бубен, ложки,  барабан,  маракаси, трикутник;
                   фотоілюстрації, виставка   дитячих  робіт,  схема,  роздатковий
                   матеріал.
Тип  уроку:  інтегрований
                                                 Хід  уроку.
І. Організація  початку  уроку:
1. Привітання  «Добрий  день!»
2. Вступна  бесіда.
Найвища  цінність  нашого  суспільства – це  людина,  її  характер,  настрій, 
емоції,  почуття. (На  дошці  схема «Зв язок  людини  з  різними  видами
  мистецтва»)
3.Робота зі схемою.
- З  якими  галузями  мистецтв  в  житті  ми  зустрічаємося?


ЛІТЕРАТУРА                      ТЕАТР                            КІНО



                                          ЛЮДИНА

  МУЗИКА                                                               АРХІТЕКТУРА

         ЖИВОПИС

-Сьогодні  ми  поговоримо  про  взаємовплив  музики  і  живопису  з
 людиною.
ІІ.Оголошення  теми  та  завдань  уроку.
Завдання:
1.Поєднати  музику  з  живописом;
2.Визначити  характер  в  творах  музичного  та  образотворчого  мистецтва,
поява  яких  спричинена  життям  людини;
3.Розширити  знання  про  музичні  інструменти  і  відчути  тембровий 
колорит  музичних  інструментів.
ІІІ.Розспівування  класу:
1.Поспівка «Ехо»- показати  динамічні  відтінки.
2.Канон «А  вже  красне  сонечко  припекло»-спів  на  два  голоси  з 
диригентом.
ІУ.Виконання  музичних  творів.

-Яка  пісня  називається  веснянкою?
-Як  називали  веснянки  на  Західній  Україні?
1.Виконання  веснянки «Прийди,  весно!»
Завдання:  описати  характер  веснянки,  користуючись  словником.
Грайлива                         іскриста                    промениста
Весела                             яскрава                      усміхнена
Світла                               блискуча                   святкова
Дзвінка                            сяюча                         соковита
Жвава                               барвиста                   життєрадісна
-Чи  відчуваєте  ви ,  виконуючи   веснянку,  приход  весни  в  рідний  край?
-Назвіть  пісню  про   рідний  край.
-Що  піднімає  настрій  слухачам  більш  яскраво – слова  чи  музика?
2.Виконання «Веселкової  пісні».
У.Перехід  до  живопису.
1.Вступне  слово  вчителя.
Живопис  складається  із  5-ти  головних  елементів:  це  передача  форми,  
Кольору,  світла,  матеріалу,  простору.
Враховуючи  особливість  нашого  уроку,  сьогодні  ми  працюємо  з  одним  із 
цих  елементів-кольором.
Є  такий  вираз  «Музика  живопису».  Адже  подібно  до  того,  як  музика
  оперує  7-ма  нотами,  так  і  живопис  оперує  7-ма  основними  кольорами.
І  як  музика  охоплює  цими  нотами  всю  звукову  стихію,  так  і  живопис  за
 допомогою  кольорів  охоплює  складний  світ,  де  панує  безліч  відтінків.
Мета  нашої  практичної  роботи – поєднати  музику  і  живопис.
В  ході  слухання  інструментальної  музики,  ваша  задача  передати  у  роботі
 свої  враження,  думки,  асоціації,  які  виникають  під  час  слухання  музики
засобами  живопису.  У  ваших  роботах  має  спостерігатись  певна
  умовність,  світ  казок.  мрій, фантастичних  образів,  стихійні  сили  природи.
УІ. Презентація  музичних  інструментів.
1.Слово  вчителя:  Здавна  на  Україні  людина  славилася  не  тільки
  прекрасним  співацьким  голосом,  але  й  було  багато  відомих  музикантів.
Сьогодні  відчуйте  тембровий  колорит  різних  музикантів  свого  колективу.
          Хай  грім  лунає,  сніг  звідусіль, 
          Та  музикантів  це  не  лякає,
           Бо  в  музикантів  є  своя  ціль.
2.Струнні  інструменти.
Група  струнних  інструментів  поділяється  на  два  види:  смичкові  і  щипкові.
Для  гри  на  смичкових  використовують  смичок  із  тростинки  і  кінського 
волосся.  Самим   високим  є  скрипка – королева  симфонічного  оркестру,
також  альт,  віолончель,  контрабас.
     У  народі  всім  відомі , далеко  не  нові
     Інструменти  дерев яні  струнні – щипкові.
Прабабусями  щипкових  є  арфа, ліра,кобза  і  бандура.  Більш  сучасні 
Балалайка,  домра,  гітара.

Виконує  учень  твір  на  скрипці.
3.Духові  інструменти.
Духові  інструменти  поділені  на  два  види:  мідні  і  духові.
    Медные,  блестящие,  большие
    Инструменти  эти  духовые,
    Чтоб  на  них  мелодию  играть
     Нужно  дуть  и  кнопки  нажимать.
До  мідних  належать  самий  високий  по  звучанню – труба.
На  крендель  з  раструбом  схожа  валторна.  Тромбон  схожий  на  трубу,
але  його  трубка  вдвоє  більша.  І  самий  низький за  звучанням,  і 
найбільший  за  розміром – це  туба.
(Виконує  учень   на  трубі   музичний   твір.)
  Ну  а  эти  кажутся  нам  странными,
   Сделали  их  из  металла,  назвали  деревянными.
Это  флейта,  кларнет,  гобой  и  фагот.  И  загадочным  остается  саксафон.
(Виконує  учень  на  флейті  музичний  твір.)
4.Клавішні  інструменти.
Ці  інструменти  мають  дві  форми:  горизонтальну  і  вертикальну.
До  горизонтальних  належать:  фортепіано,  рояль,  клавесин,  клавікорд,
синтезатор.( Виконує  учень  на  фортепіано  музичний  твір).
До  вертикальних  належать: гармошка,  баян,  акордеон.
    Он  по  виду  брат  баяну,  где  веселье,  там  и  он,
   Я  подсказывать  не  стану,  всем  знаком…(аккордеон).
   (Виконує  учень  музичний  твір  на  акордеоні).
5.Ударні  інструменти.
Інструменти  ці  ударними  зовуть,
Тому  що  музиканти  їх  частенько  бють.
Стихія  ударних  інструментів – ритм.
Коли  з єднаються  всі  групи  інструментів,  то  ми  відчуваємо  звучання
 цілого  оркестру.
(Оркестр   ударних  інструментів  виконує  музичний  твір).
УІІ.Підсумок  уроку.
Аналіз  учнівських  робіт.
-Які   два  мистецтва  були  сьогодні  поряд  з  нами?
Сьогодні  на  уроці  ви  побували  в  ролі  митців,  які  за  допомогою  музики,
Пісні,  малюнків  спробували  показати  свої  вміння  та  передати  свої 
відчуття.
Клас  виконує  А.Житкевича  «Музика  землі».


Тема уроку:  Давні українські осінні обряди.
Мета:  познайомити учнів з осінніми народними обрядами та традиціями; розучити українську народну пісню «Ой   на горі та  женці жнуть»; прослухати  і проаналізувати М.Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» на  сл. Т. Шевченка (5 ч. «Оживуть степи, озера»);
 розвивати  вокально-хорові навички , ритм,  працювати  над характером              вивчених творів,розрізняти на слух засоби музичної виразності , порівнювати        жанри вокальної музики;
 виховувати любов і пошану до української пісні , рідної землі ,батьків,           виховувати почуття прекрасного.
         Завдання:
- Ознайомити з поняттям «осінні народні обряди», «жниварська пісня», «кантата»
- Розіграти пісню у ролях — зробити  інсценізацію.
- Проаналізувати М.Лисенко. Кантати «Радуйся, ниво неполитая» на             сл. Т. Шевченка (5 ч. «Оживуть степи, озера») за планом в підручнику с.57
Музичний матеріал:М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» на слова Т. Шевченка (5 ч. «Оживуть степи, озера»).
Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть»
Ілюстрований матеріал: ілюстрації, портрет М.Лисенка
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні , мультимедійна презентація, портрет М. Лисенка. Тип уроку: комбінований.
    Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда,  ІКТ, робота в парах, робота в групах
                                               Хід уроку.
І. Організаційний етап уроку.
1. Вхід учнів до кабінету під музику М. Лисенка.
2.Музичне привітання.
 Станьте, діти, усміхніться,
І до сонця потягніться,
До сусіда поверніться,
Один одному всміхніться,
Гостей наших привітаймо,
І урок наш починаймо!
          Ми Вам раді, люди добрі,
           І  вітаєм щиро Вас,
           Всіх  запрошуєм   ласкаво
            На  урок   у 5-й  клас!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
 1.Фронтальне опитування — про особливості історичних пісень і дум, український народний інструмент кобза.
- Яка пісня зветься історичною?
- Про що співається в історичних піснях? Навести приклади.
- Які музичні твори виконували мандрівні співці-музиканти?
- Під які інструменти їх виконували?
- До якої групи інструментів належить кобза?
- Який спів є а капельним?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Оголошення теми та завдань уроку. (слайд 1)
ІУ. Вивчення нового матеріалу
1. Показ мультимедійної презентації (слайд 2-8)
Здавна слов’яни вірили в сили природи. Вони вважали, що обрядовими піснями можуть вплинути на природні явища, щоби виростити та зберегти щедрий урожай. Обрядова пісня тісно пов’язана з працею людини, родинним побутом та народним календарем Яскравим свідченням цього є, зокрема, жниварські пісні.
Жниварські пісні наповнені вдячністю за плодючий урожай. Їх співали серцем і душею, бо жнива — святкова мить у житті хлібороба. В піснях йому бажали здоров’я, гарного врожаю, добробуту та щастя в сім’ї. Особливо шанували невтомну працю женців:
Ой ниво, наша ниво,
Верни нам нашу силу!
Ми на тобі жили,
Силоньку положили.
А чи знаєте ви, що жниварські пісні бувають трьох видів?
У зажинкових піснях бажали добрих жнив, здоров’я женцям і багатства господареві. Ці пісні безпосередньо пов’язані з процесом зажинання першого снопа.
У жнивних піснях часто звучали мотиви важкої праці. їх виконували, коли йшли в поле, поверталися з роботи чи перепочивали. В цих піснях висміювали лінивих косарів чи женців.
Обжинкові пісні — найчисленніші та найбагатші за формою і змістом, образами, тематикою. В них висловлювали радість від закінчення тривалої, виснажливої праці, прославляли ниву за щедрий урожай, величали господаря й господиню. (Показ малюнків осінніх пісень: зажинки, жнива, обжинки).
Закінчення жнив відзначали особливо урочисто. Женці залишали на ниві невеликий кущ жита, який називали «спасовою бородою», підв’язували його, прикрашали польовими квітами і стрічками. Потім висловлювали побажання доброго врожаю наступного року та залишали «спасову бороду» до початку оранки. Також женці ходили по полю, збирали колоски, плели з них обрядовий вінок і співали:
Котився віночок по полю,
Просився у женчиків додому;
— Візьміть мене, женчики, з собою
Та занесіть мене до господаря в стодолу,
Бо я вже в чистім полі набувся,
Буйного вітрику начувся,
Од ясного сонечка нагрівся,
А дрібного дощику напився.
2.Розспівування класу. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.
3. Розучування  української народної пісні «Ой на горі та женці жнуть (слайд 9)
а)Показ пісні у виконанні вчителя.
б)Бесіда
  Яке враження справила на вас ця пісня?
  Чи сподобалася пісня?
  Про що в ній говориться?   
в) Розучування пісні з опорою на текст та нотний запис.
При розучуванні пісні потрібно звернути увагу учнів на необ­хідність ритмічного малюнка  музичних фраз, мотивів, розпівів.
г)Виконання творчого завдання в групах. Вчитель пропонує розіграти пісню у ролях — зробити інсценізацію. Учні об’єдналися в  дві групи: актори та музиканти.
Актори будуть зображати козаків, імітуючи вершників, та співати.
Музиканти виконуватимуть інструментальний супровід пісні, в цій групі обов’язково повинен бути диригент. А тепер поміняйтеся ролями. Кому вдалося найкраще виконати свою роль?
4. Слухання музики. М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» (5 ч. «Оживуть степи, озера»);
Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» у виконанні чоловічої капели.
а)Вступна бесіда.
 Два генії України — в одному творі. Микола Лисенко написав багато творів на слова Тараса Шевченка (романси, хори, кантати). Ось і кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета. Послухайте її уривок, в якому звучать мотиви жнивних пісень. У цій пісні «живуть» одразу дві теми: козацтво та жнива.
Кантата (італ. cantata, від латинського слова canto — співаю — концертний твір урочистого або ліро-епічного характеру, що складається з декількох частин і виконується співаками-солістами та хором у супроводі оркестру.
б) Аналіз музичного твору за планом  (слайд 11)
*    Про що розповідають ці твори? З якими народними обрядами вони пов’язані?
*    Опишіть мелодію кожного твору, добираючи відповідні слова.
*    Охарактеризуйте тембри голосів, які виконували кожен твір. Чим вони подібні та чим відрізняються?
*    Яку роль у кантаті, на вашу думку, виконували оркестр та хор?
*    Порівняйте обидва твори за ритмом та динамікою. Що в них спільного?
ІУ.  Закріплення вивченого матеріалу.
А) Гра «Музичне доміно»
Учні об’єднані в 2 групи. Кожній з груп пропонують аркуші, на яких записано 12 фраз, які не мають закінчення. На інших аркушах –  їх закінчення. Необхідно підібрати правильні закінчення до цих фраз. 
1.    Вокаліз – це музичний твір для виконання…(голосом без слів).
2.    Лібрето – літературний текст …(опери).
3.    Оркестровий вступ до опери, балету тощо називається… (увертюрою).
4.     Невеликий оркестровий розділ на початку опери…(інтродукцією).
5.    Славетний український композитор М.В. Лисенко  був ще й чудовим… (диригент, збирач українського фольклору).
6.    Квартет – це музичний твір для… (4-х виконавців).
7.   Виконання без інструментального супроводу…(а капела).
8.     Йохим, один з героїв повісті «Сліпий музикант», співав пісню… («Ой,  на горі та й женці жнуть»).
9.   В інтродукції до опери М.Лисенка «Тарас Бульба» використана пісня… («Засвистали козаченьки»).
10.     Пісню «Засвистали козаченьки» склала відома українська піснярка… (М.Чурай).
11.  Великий музичний твір, що складається з кількох частин і створений для виконання хором, солістами та симфонічним оркестром називається…(кантатою).
12.  Види жниварських пісень…(зажинкові, жнивні, обжинкові).
 Оцінка (перемога команди) залежить від кількості правильних відповідей.
6. Гра «Знайди зайвого».
Учитель надає три-чотири  поняття . Діти визначають зайве
·        Пісня – мелодія – лібрето – вірш.
·        Кантата – оповідання – хор.
·        Лисенко – Ревуцький – Гоголь – Гулак-Артемовський.

У. Підсумок уроку
- Які запам’ятали види жниварських пісень?
- Яка  українська народна пісня приєдналася до вашої музичної колекції?
- Який музичний твір прослухали?
- Назвіть імя композитора  Кантата «Радуйся, ниво неполитая»
УІ. Домашнє завдання.
Послухайте вдома альбом із народних пісень разом з батьками. Зверніть увагу, чи є в ньому жниварські пісні.
Для допитливих — робота в 3 групах.
Вам допоможуть його створити вчителі та друзі. Об’єднайтеся з друзями у три групи:
І група «Дослідники» — знайти інформацію про українські давні осінні обряди.
ІІ група «Музиканти» — скласти каталог «Мої улюблені осінні народні пісні»
ІІІ група «Художники» —намалюйте ілюстрації до відомих  жниварських пісень.
 Вихід з класу під українську народну пісню «Ой на горі та женці жнуть».
                              


Немає коментарів:

Дописати коментар